Vergoeding van verzekeraar

Voorwaarden voor vergoeding door de zorgverzekeraar zijn:

  • Er moet een verwijsbrief zijn van een huisarts, bedrijfsarts of medisch specialist.
  • Er moet sprake zijn van een diagnose (stoornis) volgens het DSM 5 classificatiesysteem (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders), zoals:
    • Angststoornissen
    • Depressieve stemmingsstoornissen
    • Obsessieve-compulsieve en verwante stoornissen 
    • Psychotrauma- en stressorgerelateerde stoornissen
    • Somatisch-symptoomstoornis en verwante stoornissen
  • Een aantal stoornissen worden niet vergoed vanuit de basisverzekering, te weten: burn out/overspannenheid, aanpassingsstoornissen, leerstoornissen, slaapstoornissen en bepaalde fobieën. Je kunt dan kijken of de huisarts of de praktijkondersteuner GGZ je hierbij kan helpen. Ook kan een werkgever bereid zijn om (een deel van) de kosten op zich te nemen.

Na het eerste (of soms tweede) gesprek kunnen wij je vertellen of de behandeling vergoed wordt of niet. De kosten van de intake worden hoe dan ook vergoed, maar gaan wel van het eigen risico af.

Gecontracteerde zorg​

Wij werken zoveel mogelijk met contracten met zorgverzekeraars, wat betekent dat wij facturen rechtstreeks indienen bij jouw verzekeraar en deze 100% vergoed worden. Wel moet je hier nog eigen risico over betalen.

Op dit moment hebben wij een contract met:

– Zilveren Kruis, Interpolis, De Friesland en FBTO

– Menzis, Anderzorg, VinkVink

– VGZ, VGZ bewuzt, IZA, IZZ, UMC, Univé, United Consumers VGZ en ZEKUR

– A.S.R.

– Zorg en zekerheid

Per 1-1-2026 hebben wij een contract met:

– EUCARE: Aevitae en Care4life

– DSW en Stad Holland

– ONVZ

– Salland

Ongecontracteerde zorg​

Helaas hebben we geen contract kunnen krijgen met CZ (en daarmee CZdirect, Just, Nationale-Nederlanden en OHRA). Zij stellen als enige verzekeraar onredelijke eisen waar we als nieuwe praktijk niet aan kunnen voldoen. 

Als je verzekerd bent bij één van deze verzekeraars, kun je alsnog een deel van de kosten vergoed krijgen (meestal tussen de 60 en 80%), Je kunt bij je verzekeraar navragen welk deel van de kosten voor jou vergoed wordt. Ook kun je ervoor kiezen over te stappen naar een andere verzekeraar.   

Niet vergoede zorg

Als uit de intake blijkt dat je niet voldoet aan de voorwaarden voor vergoede zorg vanuit de verzekeraar, kun je er natuurlijk alsnog voor kiezen een behandeling te starten door het zelf te betalen. Natuurlijk kun je er ook op voorhand al voor kiezen om geen gebruik te maken van de vergoeding van de verzekeraar. Je hebt dan ook geen verwijzing nodig van de huisarts, maar kan rechtstreeks contact met ons opnemen voor het plannen van een intake.

De tarieven voor zelfbetalers zijn als volgt:

  • Intake: 179 euro
    Dit bestaat uit een gesprek van 60 minuten, en 30 minuten uitwerktijd
  • Behandelcontact: 119 euro
    Dit bestaat uit een gesprek van 45 minuten, en 15 minuten uitwerktijd.


Als een gesprek langer of korter duurt, wordt dit naar rato verrekend.

Vergoeden jeugd

De vergoeding van de zorg voor jeugd tot achttien jaar wordt gefinancierd door de gemeente. In de provincie Friesland wordt dit geregeld door het Sociaal Domein Friesland, het SDF. Noordergloed heeft geen contract met het SDF.

Dit betekent dat de zorg bij Noordergloed zelf betaald moet worden. Ook kan Noordergloed als onderaannemer van een gecontracteerde jeugdhulp aanbieder worden ingeschakeld. Op deze manier is de zorg wel vergoed.

Tarieven voor jeugd

Het tarief voor zelfbetalers en onderaannemerschap is als volgt:  119 euro per uur.

Zowel direct als indirect contact wordt gerekend. 

Als je de zorg zelf betaald kunnen we overleggen of je wel of geen (start en eind)brief over de behandeling wilt ontvangen. 

Afspraak verzetten, afzeggen en no show bij Noordergloed

Als je een afspraak wilt afzeggen of verzetten, waarderen we het als je ons dit zo vroeg mogelijk laat weten, bij voorkeur minimaal 48 uur van tevoren. Wij hebben dan nog de mogelijkheid iemand anders in te plannen.

Als een afspraak echter minimaal 24 uur van tevoren telefonisch, via voicemail, via whatsapp, of email wordt afgezegd, brengen wij geen kosten in rekening.

Zeg je de afspraak niet op tijd af? Dan wordt, ongeacht de reden, 50 euro in rekening gebracht. Dit kan niet worden gedeclareerd bij de zorgverzekeraar.

Ook is er de mogelijkheid om afspraken om te zetten in een beeldbelafspraak als dit beter uit komt. Wel is het daarbij van belang dat je rustig en ongestoord in gesprek kan en een goede wifi-verbinding hebt.